Відкритість судових рішень в Україні проголошено на законодавчому рівні. Однак після апгрейду порталу «Судова влада» користувачі Єдиного державного реєстру судових рішень стикнулися із необхідністю щоразу проходити перевірку на те, що вони не є роботами. І все частіше на екранах почав з’являтися напис: «Доступ тимчасово обмежено!»
Згідно із законом «Про доступ до судових рішень» від 22.12.2005 Державна судова адміністрація забезпечує ведення ЄДРСР. За майже 10 років свого функціонування реєстр позитивно вплинув на роботу як усіх тих, хто має стосунок до судових процесів (суддів, юристів, адвокатів, прокурорів), так і громадського сектору, який відстежує «цікаві» для широких верств населення судові рішення: про корупційні злочини, маніпуляції з майном тощо. Як правило, адвокат чи юрист, котрий розпочинає роботу над новою нетиповою справою, вивчає судову практику саме завдяки реєстру.
Згідно із законом ЄДРСР — це автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень. Для реалізації права доступу до реєстру користувачеві надаються можливості пошуку, перегляду, копіювання та роздруковування судових рішень або їхніх частин. Окремо застережено, що судові рішення, внесені до реєстру, є відкритими для безоплатного
цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади.
Від часу свого створення ЄДРСР працював майже ідеально: запропоновані інструменти пошуку дозволяли або швидко знайти конкретне рішення, або оперативно переглянути всі рішення щодо певних правовідносин за конкретний період часу. Технічні збої в роботі реєстру якщо і траплялися, то надзвичайно рідко.
Проте вже кілька днів принцип доступу до ЄДРСР змінено. І ці зміни полягають в серйозному ускладненні роботи з ним.
Якщо ви хочете ознайомитися з кількома рішеннями, то кожного разу потрібно пройти перевірку CAPTCHA, аби довести, що ви не робот. Тобто якщо користувач хоче переглянути кілька рішень одночасно, то щоразу потрібно проходити перевірку, обираючи на картинках то вивіски магазинів, то будинки, то ландшафти чи подібні «ідентифікатори».
При цьому така перевірка не завжди проходить коректно, по кілька разів доводиться вказувати: «Я не робот» і натискати на запропоновані картинки. Але це півпроблеми.
Якщо користувач хоче відкрити більше, ніж 10 документів одночасно, система автоматично блокує його на деякий час. Таким користувачам надходить повідомлення: «З кінцевого обладнання, з якого здійснюється доступ до ресурсу, зафіксовано підозрілу активність, що була ідентифікована системою захисту як спроба несанкціонованого втручання в роботу державного інформаційного ресурсу за допомогою автоматизованих систем. Однією з можливих причин такої підозрілої активності може бути наявність шкідливого програмного забезпечення на кінцевому обладнанні, з якого здійснюється доступ до ресурсу».
Згідно з інформацією, яка відкривається на веб-сторінках замість судових рішень, роботу реєстру змінено нібито з метою захисту даних. Адже п.23 Порядку ведення Єдиного державного реєстру судових рішень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 25.05.2006 №740 (зі змінами), загальний доступ до інформації з реєстру мають виключно фізичні та юридичні особи, до яких не належать автоматизовані пошукові засоби (роботи).
Отже, адміністратор реєстру, яким є ДП «Інформацiйні судові системи», чи держатель реєстру — Державна судова адміністрація нібито з метою захисту інформації серйозно ускладнили роботу з ЄДРСР. Ураховуючи, що останнім часом жодних змін до законодавства, які вимагали б додаткового захисту інформації, що міститься в реєстрі, не приймалось, можна дійти висновку, що такі новації є безпідставними, обмежують права та гарантії, передбачені в законі «Про доступ до судових рішень».
Вільний та простий доступ до ЄДРСР сприяє розвитку юриспруденції в цілому, а також дозволяє формувати узагальнену та системну судову практику застосування конкретних матеріальних норм. Після роботи з реєстром протягом кількох днів після впровадженняCAPTCHA можна зробити висновок, що цей спосіб захисту інформації у запропонованому варіанті суттєво ускладнює користувачам доступ до нього.
ВІД РЕДАКЦІЇ «ЗіБ»
На початку тижня редакція попросила голову ДСАУ Зеновія Холоднюка прокоментувати ситуацію з доступом до реєстру. І вже наступного дня після направлення листа
документи в ЄДРСР відкривалися (принаймні з редакційних комп’ютерів) без проходження додаткової перевірки CAPTCHA та жодних обмежень щодо їх кількості. Тож проблему можна вважати вирішеною. Втім, залишилося відкритим питання: з якою метою вводилися такі обмеження?