flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Нова Конституція

27 червня 2014, 11:57

Представники Президента, існування яких передбачено проектом змін до Конституції, отримають повноваження з нагляду за дотриманням Конституції та законів України, а також здійснення нагляду за законністю та правопорядком, дотриманням прав і свобод людини і громадянина.

Проект змін до Конституції, текст якого вчора був опулікований в мережі, на думку адвоката, правозахисника Марини Паринової, містить ряд спірних положень. У їх числі і інститут представників Президента.

Змінами до статті 118 Конституції України передбачається створення інституту представників Президента України в областях і районах, містах Києві та Севастополі. Такі особи будуть призначатися на посаду і звільнятися виключно Президентом України, будуть повністю підзвітні главі держави, відповідальні та підконтрольні перед ним.

За таких умов, міркує адвокат, Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади повністю усувається від керівництва та контролю за такими представниками, хоча деякі конституційні повноваження таких органів безпосередньо пов'язані із здійсненням виконавчої влади.

Що ж до повноважень представників Президента з нагляду за дотриманням закону, правопорядку, то розмитість таких правових категорій, а також відсутність будь-яких застережень щодо суб'єктів, які можуть підпадати під такий нагляд, може призвести до того, що постійні представники здійснюватимуть нагляд за застосуванням законів органами судової влади, що є абсолютно неприпустимим, враховуючи міжнародні стандарти незалежності суддів.

У частині здійснення такого нагляду за органами місцевого самоврядування, вбачаються неузгодженості статті 8 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка передбачає, що будь-який адміністративний контроль за місцевою владою може здійснюватися тільки в порядку та у випадках, передбачених Конституцією та законом. Запропоновані в законопроекті зміни чітко не регулюють ні процедури, ні випадки, коли здійснюватиметься такий нагляд, а такі правові конструкції як «нагляд за законністю та правопорядком, дотриманням прав і свобод людини і громадянина» не виключають ризику довільного та необгрунтованого втручання у діяльність органів місцевого самоврядування.

Крім того, такі широкі рамки наглядових функцій приведуть до того, що представники Президента України фактично перетворяться на аналог діючих прокурорів з їх функцією «загального нагляду», яка неодноразово критикувалася ПАРЄ та Венеціанської комісією.

Закон і Бізнес