Вищу раду юстиції планують зробити постійно діючим органом, члени якого призначаються не на 6 років (як це передбачено діючою редакцією Закону про ВРЮ), а на 4, і лише на один строк.
Такі зміни до Закону про Вищу раду юстиції передбачені президентським законопроектом про забезпечення права на справедливий суд №1656.
Відповідно до проекту змінюються вимоги до стажу роботи осіб, які претендують на посаду у ВРЮ, - тепер для членства в Раді необхідно буде мати не менше 15 років стажу в галузі права (наразі - не менше 10).
Як і обіцяв Олексій Філатов, який нещодавно презентував окремі аспекти судової реформи від Порошенка, в проекті декларується гласність та прозорість призначення членів Вищої ради юстиції. Зокрема, особа, яка має намір бути призначеною членом ВРЮ з’їздом суддів / адвокатів / представників юридичних ВНЗ та наукових установ / всеукраїнською конференцією працівників прокуратури, звертається до апарату Вищої ради юстиції не пізніше ніж за 30 днів до дати проведення з'їзду або конференції із заявою про реєстрацію її кандидатом для призначення членом Вищої ради юстиції.
Разом із заявою про реєстрацію претендент подає ряд документів, в т.ч. мотиваційний лист та заяву про проведення перевірки відповідно до Закону “Про очищення влади”.
Інформацію про кандидатів оприлюднюють на офіційному веб-сайті ВРЮ.
Член ВРЮ за квотою Президента призначається на підставі результатів конкурсу. Кандидати також повинні подати вже згадуваний перелік документів, копії яких будуть оприлюднені на офіційному Інтернет-представництві Президента України.
Що ж стосується призначення членів ВРЮ парламентом, то добір кандидатів здійснюється в порядку, встановленому Регламентом Верховної Ради України.
Зверніть увагу, проектом внормований порядок проведення з’їзду представників юридичних ВНЗ та наукових установ. Відповідно до проекту у такому з‘їзді беруть участь представники вищих навчальних закладів, які мають у своєму складі навчальні підрозділи, що на дату проведення з'їзду здійснюють підготовку фахівців зі ступенем вищої освіти "магістр" протягом не менше десяти років, а також науково-дослідних установ, які на дату проведення з'їзду здійснюють наукову діяльність у галузі права як основну не менше десяти років. У з'їзді беруть участь по три представники від кожного вказаного навчального закладу та наукової установи.
Час і місце проведення з'їзду представників юридичних ВНЗ та наукових установ визначається Вищою радою юстиції, а в разі неможливості прийняття рішення Вищою радою юстиції через відсутність достатньої кількості призначених її членів – центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Проектом передбачається, що при Вищій раді юстиції можуть створюватися тимчасові колегіальні органи (комісії), компетенція, склад та порядок діяльності яких визначаються законом. ВРЮ може залучати до своєї діяльності органи суддівського самоврядування, суддів, суддів у відставці, адвокатів, прокурорів для виконання допоміжних функцій на громадських засадах без делегування її повноважень.
Також Закон пропонується доповнити ст. 19-1 щодо прав та обов'язків члена ВРЮ. Зокрема, член Вищої ради юстиції, виконуючи повноваження, зобов'язаний вести особистий прийом громадян та брати участь у засіданнях Вищої ради юстиції та секції Вищої ради юстиції, до складу якої він входить. Водночас у члена ВРЮ є право ініціювати скликання засідання Вищої ради юстиції.
Проектом пропонується визначити, що голова ВРЮ обирається строком на 2 роки, а не на 3 як зараз, а також, що рішення Вищої ради юстиції оголошується публічно, безпосередньо після його винесення та оприлюднюється на офіційному веб-сайті Вищої ради юстиції.
Окрім того, змінюються строки притягнення судді до дисциплінарної відповідальності. Так, законопроектом передбачено, що дисциплінарне стягнення до судді застосовується Вищою радою юстиції не пізніше трьох років із дня вчинення проступку, без урахування часу тимчасової непрацездатності або перебування судді у відпустці. У разі якщо рішенням Європейського суду з прав людини встановлені факти, які можуть бути підставою для застосування дисциплінарного стягнення до судді, зазначений строк обраховується з дня набуття таким рішенням статусу остаточного.
Зверніть увагу, цей проект значиться у завтрашньому проекті порядку денного ВР, а профільний комітет ВР уже надав цьому документу схвальну рекомендацію.
Про решту новацій законопроекту читайте у наступних публікаціях "Закон і Бізнес".
© Закон і Бізнес