flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Верховна Рада вносить зміни до роботи Нацбанку

18 червня 2015, 15:41

Сьогодні Верховна Рада України прийняла Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розвитку інституційної спроможності Національного банку України.



За відповідний Закон (проект №2742) проголосували 232 народних депутати.

Суперечки розгорнулись стовно норми Закону, яка передбачає, що не допускається забезпечення позову шляхом зупинення рішень, актів Національного банку України, а також встановлення для Національного банку України заборони або обов’язку вчиняти певні дії. Кілька спроб щодо виключення даного положення з тексту Закону закінчились невдало.

Зауважимо, на розгляд комітету було представлено більше 150 правок. З огляду на це та відсутність остаточної редакції документу пропонуємо ознайомитись з версією проекту, прийнятою в першому читанні. Фінанси

Законопроект пропонує, починаючи з 2016 року, змінити порядок перерахування частини прибутку до розподілу Національного банку, а саме:

встановити, що першочергове спрямування частини прибутку до розподілу відбуватиметься на формування загальних резервів Національного банку. Окрім того, передбачити, у разі прийняття Радою Національного банку відповідного рішення, формування інших додаткових резервів, які є джерелом фінансування інвестицій;

визначити, що перерахування частини прибутку до розподілу до Державного бюджету здійснюватиметься лише після формування зазначених резервів. При цьому, встановити заборону для Національного банку перераховувати до Державного бюджету України частину прибутку до розподілу у розмірі більшому, ніж визначений на основі затвердженої Радою Національного банку річної фінансової звітності та підтвердженої зовнішнім аудитом.

Рада та Правління Нацбанку

Проектом пропонується встановити такі повноваження Ради НБУ як здійснення нагляду за системою внутрішнього контролю Нацбанку, право призначати та

звільняти заступників Голови НБУ та керівника підрозділу внутрішнього аудиту за поданням Голови НБУ.

Водночас, президентський проект №2742 передбачає скорочення кількості членів Ради Національного банку з 15 до 9 осіб, включаючи Голову Національного банку,  який входить до складу Ради Національного банку за посадою, а також планується збільшити кількість засідань Ради НБУ до десяти на рік та запровадити винагороду членам Ради за виконання ними своїх функцій за рахунок НБУ.

Кількість членів  Правління Нацбанку пропонується зменшити з 11 до 6 осіб (Голова Національного банку, перший заступник та чотири  заступника Голови Національного банку), а саме правління трансформувати в колегіальний орган, з рівними правами всіх членів Правління.

Відповідно до проекту Верховна Рада розглядає питання про звільнення Голови Національного банку у відставку лише після його виступу про результати діяльності.

Законопроектом передбачається встановленнязагального терміну перебування на посаді для членів Ради Нацбанку та членів Правління Нацбанку – 7 років. При цьому, прикінцевими положеннями законопроекту передбачається, що повноваження членів Ради НБУ (крім Голови Національного банку) будуть припинені з набранням чинності цим Законом. 

Аудит

Проект наділяє Раду Національного банку правом  створювати Аудиторський комітет – консультативний робочий орган, який буде їй підпорядкований та підзвітний. До комітету можна буде призначити не лише членів Ради НБУ, а й незалежних експертів.

В свою чергу голова НБУ зможе ініціювати проведення позапланових аудиторських перевірок в структурних підрозділах Національного банку.

Працівники НБУ

Проектом №2742 пропонує затвердити ВР, що структура та розмір оплати праці службовців Національного банку визначаються Правлінням Національного банку відповідно до законодавства про оплату праці. Окрім того, НБУ зможе здійснювати страхування життя та здоров'я членів Правління Національного банку та інших працівників Національного банку.

Окрім того, документом передбачено право

Національного банку мати доступ до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно нарівні з іншими державними органами. 

Закон і Бізнес