Згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 27.12.2018 року № 253 «Про початок виборчого процесу чергових виборів Президента України 31 березня 2019 року» починаючи з 31.12.2018 року триває виборчий процес виборів Президента України, які відбудуться 31 березня 2019 року.
За приписами ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України на справи у спорах щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму, поширюється юрисдикція адміністративних судів.
Розмежування предметної юрисдикції адміністративних судів передбачено ст. 20 КАС України, відповідно до п. 2) ч.1 якої місцевим загальним судам, як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом чи процесом референдуму, щодо:
- оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій (ч.5 ст. 273 КАС України);
- уточнення списку виборців (ч.2 ст.274 КАС України);
- оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум (ч.3 ст. 275 КАС України).
Особливості провадження у справах, пов’язаних із виборами Президента України закріплені у статті 277 КАС України. Виборча комісія, кандидат на пост Президента України, партія (блок) - суб’єкт виборчого процесу, виборець, законні права або охоронювані законом інтереси яких порушено, мають право оскаржувати рішення чи дії громадського об’єднання, виборчого блоку, його посадової особи чи повноважного представника, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об’єднання громадян належать до його внутрішньої організаційної діяльності або його виключної компетенції.
Суб’єкти відповідного виборчого процесу (кандидат, партія (блок), виборча комісія ) мають право оскаржувати до суду дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових та службових осіб, які порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової інформації під час виборчого процесу, у тому числі стосовно передвиборної агітації, зокрема щодо вимоги спростування опублікованих ними неправдивих відомостей про кандидатів чи партію (блок), що висунули кандидата.
Якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд (ч.3 ст.21 КАС України).
Загальний строк подання позовної заяви до суду щодо захисту виборчих прав громадян складає 5 днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Однак, позовні заяви щодо:
- рішень, дії чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цієї комісії, що мали місце у день голосування і під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування можуть бути подані в дводенний строк з дня прийняття рішення, дії чи бездіяльності (ч.8 ст. 273 КАС України);
- щодо уточнення списку виборців подається не пізніше, як за два дні до дня голосування (ч.3 ст. 274 КАС України).
При цьому, днем подання позовної заяви чи апеляційної скарги вважається день надходження до відповідного суду.
За загальним правилом, суд вирішує справи, що пов’язані з виборчим процесом, у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Разом з тим:
- справи, що надійшли до дня голосування — у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування;
- справи, що надійшли в день голосування — вирішуються до закінчення голосування;
- справи, що надійшли в день голосування, але після закінчення голосування — у дводенний строк після надходження позовної заяви;
- справи, щодо уточнення списку виборців — у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за 2 дні до голосування, якщо позовна заява надійшла за два дні до голосування — невідкладно (суд негайно вирішує питання щодо відкриття провадження, проводить підготовчі дії, викликає учасників справи та проводить судовий розгляд справи);
- справи, що пов’язані з виборами Президента України за скаргами поданими на вчинені порушення з моменту припинення голосування на виборчих дільницях — протягом 2 днів після дня голосування.
Суд приймає позовну заяву щодо рішення, дій чи бездіяльності виборчої комісії або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України (ч. 9 ст. 273 КАС України).
Слід зазначити, що на виконання вимог ч.10 ст.273 КАС України, суд невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про відкриття провадження у справі та ухвалене судом рішення.
У виборчих справах суд проголошує повне рішення. Копії судових рішень невідкладно видаються учасникам справи чи надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення. За наслідками розгляду судами першої інстанції судові рішення набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, у разі апеляційного оскарження — з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Особливості судових рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом та їх оскарження закріплені у статті 278 КАС України.
За приписами статті 297 КАС України апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Голова
Верхньорогачицького районного
суду Херсонської області В.Г. Загрунний