Безпека дітей під час перевезення їх в транспортних засобах - найважливіший обов’язок передусім їх батьків. Однак і держава приділяє цьому особливу увагу.
Нажаль, доволі часто діти отримують травми, а інколи гинуть під час дорожньо-транспортних пригод.
При перевезенні дитини важливо пам’ятати, що за даними Всесвітньої організації охорони здоров'я, використання дитячих автомобільних крісел знижує ризик отримання дітьми травм в ДТП на 70%, а смертності - на 54%.
В Україні Правила дорожнього руху регулюють питання перевезення пасажирів і, зокрема, дітей з метою забезпечення їх безпеки у разі настання ДТП.
Так, для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний, зокрема, на автомобілях, обладнаних засобами пасивної безпеки (підголовники, ремені безпеки), користуватися ними і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки (підпункт «в» пункту 2.3 ПДР).
ПДР забороняє перевозити дітей, зріст яких менше 145 см або тих, що не досягли 12-річного віку,
- у транспортних засобах, обладнаних ременями безпеки, без використання спеціальних засобів, що дають змогу пристебнути дитину за допомогою ременів безпеки, передбачених конструкцією цього транспортного засобу;
- на передньому сидінні легкового автомобіля - без використання зазначених спеціальних засобів;
- на задньому сидінні мотоцикла та мопеда;
- дітей до 16-річного віку в кузові будь-якого вантажного автомобіля;
- організовані групи дітей у темну пору доби (підпункти «б», «в», «г» пункту 21.11 ПДР).
Чому законодавець вказав саме такий зріст або вік дитини? Конструкція ременів безпеки розрахована на людину зріст якої від 145 см. Тому, якщо мова йде про дитину, пасок безпеки або не забезпечить її надійного фіксування у разі ДТП, або може сам по собі завдати шкоди здоров’ю дитини, оскільки буде проходити не по грудній клітині, а по шиї, обличчю.
Однак, донедавна, законодавством у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху не було передбачено жодної відповідальності за порушення вказаних положень ПДР України. Така відповідальність могла наставати хіба що за статтею 125 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді попередження.
29 жовтня 2019 року було прийнято Закон України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо встановлення відповідальності за порушення правил перевезення дітей», який набув чинності 20 листопада 2019 року.
Цим Законом статтю 121 КУпАП доповнено двома новими частинами:
1) порушення правил перевезення дітей (про які йдеться у пункті 21.11 ПДР) тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (510 грн.) (частина 10 статті 121 КУпАП);
2) повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною десятою цієї статті тягне за собою накладення штрафу на водія в розмірі п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 грн.) (частина 11 статті 121 КУпАП).
Крім того, згідно Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, водії таксі та автобусів зобов'язані, виконувати та не порушувати вимог Правил дорожнього руху (пункти 147, 150, 154 Правил).
З урахуванням викладеного, водіям транспортних засобів необхідно неухильно дбати про безпеку дітей під час дорожнього руху та не допускати порушень ПДР.
Голова
Верхньорогачицького районного
суду Херсонської області В.Г. Загрунний